Försäljningsvillkor
Försäljningsvillkor
Parter
Säljare: Evoque
Kontaktadress: Lysthusbråten 41, 1383 Asker
E-post: info@evoque.se
Organisationsnummer: NO935911842MVA
Köpare är den person som genomför beställningen.
Beställning
När köparen har slutfört beställningen skickas en orderbekräftelse till köparens e-postadress. I bekräftelsen finner köparen information om produkt(er), pris, betalningsmetod och leveransadress.
Om det finns några fel i orderbekräftelsen ska köparen kontakta säljaren.
Leverans
Säljarens standardleveranstid är 7–14 dagar. Fast fraktpris är 0 kr, oavsett antal produkter som beställs.
Undantag som kan leda till förlängd leveranstid är nationella helgdagar eller särskilda händelser. Detta kan påverka leveranstiden med några arbetsdagar.
Vid försenad leverans (utan att säljaren informerat om längre leveranstid) kan köparen kontakta säljaren.
Priser
Priserna som anges i webbshopen är i norska kronor (NOK) och inkluderar mervärdesskatt.
Uppgifter om de totala kostnader som köparen ska betala, inklusive produkt(er) och leveranskostnad, ges i betalningslösningen innan beställningen genomförs.
Undersökning av varan
När köparen mottagit varan rekommenderas det att denne i rimlig omfattning undersöker om den överensstämmer med beställningen, om den skadats under transport eller om den annars har brister. Om varan inte överensstämmer med beställningen eller har brister, måste köparen informera säljaren genom en reklamation.
Ångerrätt
Köparen kan ångra köpet av varan enligt bestämmelserna i ångerrättslagen. Ångerrätt innebär att köparen utan skäl kan returnera varan till säljaren även om den inte har någon brist och även om den redan levererats. Köparen måste meddela säljaren om användning av ångerrätten inom 14 dagar efter mottagandet av varan.
Meddelandet från köparen till säljaren om användning av ångerrätten bör av bevismässiga skäl vara skriftligt.
Vid användning av ångerrätten måste varan levereras tillbaka till säljaren inom rimlig tid. Säljaren är skyldig att återbetala hela köpesumman till köparen inom 14 dagar från den dag säljaren mottagit varan. Säljaren kan inte ta ut avgifter för köparens användning av ångerrätten. Köparen kan undersöka produkten innan ångerrätten utnyttjas.
Fel i varan – köparens rättigheter och reklamationsfrist
Om det finns ett fel i varan måste köparen inom rimlig tid efter att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, meddela säljaren att denne vill åberopa felet. Köparen har alltid reklamerat i tid om det sker inom 2 månader från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Reklamation kan ske senast två år efter att köparen övertagit varan. Om varan eller delar av den är avsedd att hålla väsentligt längre än två år, är reklamationsfristen fem år.
Om varan har ett fel och detta inte beror på köparen eller förhållanden på köparens sida, kan köparen enligt reglerna i konsumentköplagen kapitel 6, beroende på omständigheterna, hålla inne betalningen, välja mellan avhjälpande och omleverans, kräva prisavdrag, häva avtalet och/eller kräva ersättning från säljaren.
Reklamationen till säljaren bör ske skriftligen.
Avhjälpande eller omleverans
Köparen kan välja mellan att kräva att felet avhjälps eller att motsvarande vara levereras. Säljaren kan dock motsätta sig köparens krav om genomförandet är omöjligt eller orsakar säljaren orimliga kostnader. Avhjälpande eller omleverans ska ske inom rimlig tid. Säljaren har i princip inte rätt att göra mer än två försök till avhjälpande för samma fel.
Prisavdrag
Köparen kan kräva ett lämpligt prisavdrag om varan inte blir avhjälpt eller omlevererad. Detta innebär att förhållandet mellan reducerat och avtalat pris motsvarar förhållandet mellan varans värde i bristfälligt och kontraktsenligt skick. Om särskilda skäl föreligger kan prisavdraget i stället sättas lika med felets betydelse för köparen.
Hävning
Om varan inte blir avhjälpt eller omlevererad kan köparen också häva köpet när felet inte är obetydligt.
Tvistlösning
Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Köparen kan kontakta Konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för hjälp i en eventuell tvist med säljaren. Om en lösning i godo inte uppnås kan ärendet prövas av ARN, vars beslut är bindande. Innan beslutet vunnit laga kraft kan parterna, genom att inge stämningsansökan, ta ärendet vidare till tingsrätten.
Personuppgifter
Om inte köparen samtycker till annat kan säljaren endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att kunna fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet. Köparens personuppgifter ska endast lämnas ut till tredje part om det är nödvändigt för att säljaren ska kunna fullgöra avtalet med köparen, eller om det krävs enligt lag. Säljaren kan endast samla in köparens personnummer om det finns ett sakligt behov av säker identifiering och sådan insamling är nödvändig.
Köparen ska enkelt kunna kontakta säljaren, till exempel via telefon eller e-post, om denne har frågor om säljarens användning av personuppgifter eller om köparen önskar att uppgifterna raderas eller ändras.
Betalning
Köpesumman kan, enligt köparens eget val, betalas med bank- eller kreditkort (Visa och Mastercard), Swish eller betalningslösningen Klarna Faktura eller Klarna Delbetalning.
Förbehåll
Säljaren reserverar sig för skrivfel och eventuella prisändringar. Bilder som används på våra sidor är illustrativa och kan avvika från varans faktiska utseende.